НАПРАВЛЕНИЕ “СЪВРЕМЕННИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ”
Софтуерни приложения, които могат да се използват успешно в преподаването с интерактивна бяла дъска
Стоянка Георгиева-Лазарова, гл.ас. д-р
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий”
Педагогически факултет
e-mail: tanya@uni-vt.bg
Интерактивната бяла дъска е средство за обучение от ново поколение. Тя помага на учителя
— не само да се чувства комфортно при управление на компютъра, но и да разнообрази формите на учебна работа,
— да достигне до максимална визуализация на учебния процес,
— да използва собствени материали върху демонстрираните електронни образователни средства,
— активно да влияе на учебното съдържание,
— да включва учениците в активен познавателен процес,
— да поддържа висока мотивация на учащите, които се чувстват творци на собственото си знание.
Интерактивната бяла дъска позволява
— да се отдели по-голямо внимание на управлението на учебния процес,
— на педагогическото общуване в урока,
— на осигуряване постоянна обратна връзка с учениците,
— на използване на съвременните Web. 2.0 образователни ресурси в класната стая онлайн.
Съществуват ефективни приложения на интерактивните дъски, които нямат нищо общо със самостоятелно създадените или предварително подготвени прелистващи книги, а по-скоро със съществуващите софтуерни приложения, които вече са познати от стандартните персонални компютри.
Тези софтуерни приложения могат да се използват от учениците самостоятелно на индивидуални компютри в класната стая, но също могат да се използват в групова среда около интерактивната бяла дъска.
Правим предположението, че стандартният софтуер за персонален компютър действително може да бъде по-ефективен, ако се използва групово чрез интерактивна бяла дъска. Добрите учители, които са в състояние да използват стандартния софтуер за стимулиране способността на учениците да разбират трудни понятия, могат да ръководят дискусии от алтернативна гледна точка и да разкриват скрити идеи, които в противен случай могат да останат незабелязани.
Днес има висококачествен софтуер. Част от него е на разположение при закупуване, като нараства броят на безплатните продукти с отворен код или онлайн Web 2.0 приложенията. Част от работата на учителя на 21-ви век е да приеме тези приложения и да ги въведе в уроците си. Ще разглеждаме софтуерни приложения, които се поддържат от интерактивните бели дъски и които могат да се използват успешно в преподаването.
GOOGLE Земя
[Mac/Windows — Free]
Трудно можем да си представим приложение, което да е по-подходящо за интерактивна бяла дъска. Google Земя е подробен 3D модел на Земята, изграден от реални географски данни и сателитни изображения. Програмата се отваря и се вижда модел на нашата планета, леко въртяща във виртуалното пространство и като, че ли предлага на потребителя да протегне ръка и да я докосне. С помощта на писалка или пръст този глобус може да се върти, да се мести, да се увеличава или намалява, да се манипулира, за да се покаже Земята от всеки ъгъл и изглед. Сателитните карти показват реални снимки, които могат да бъдат увеличени, да бъдат показани подробности, а на някои места ясно се виждат превозни средства и хора. Повърхността на земното кълбо е изградена чрез сравнително точни данни за височина, така че при избор от картата на някой обект (Големия каньон или Хималаите например) ще бъде извършен пълен 3D изглед, който може да се завърта, да се покажат мащабирано изненадващо добре, планини и долини. Някои градове съдържат 3D модели на сгради.
Фигура 1. показва крепостта Царевец във Велико Търново. Освен основните данни, които използва Google Земя, има редица слоеве, като могат да се включат и изключат допълнителни данни за картата. Слоевете, които показват сгради, пътища, географски граници, имена и етикети, цялата информация е на разположение. Красиви снимки от National Geographic и Gigapixel, информационни видеоклипове от YouTube с висока резолюция, изображения от Panoramio (Panoramio.com) са само някои от слоевете, които могат да се включат, за да се разкрие много повече. Google добави функция, наречена Street View (градски изглед), която позволява да се увеличи фокусира върху улица, да се огледа 360-градусова панорама, като може да се видят сгради, коли, магазини, а понякога дори хора.

Фиг. 1. 3D-изглед на Царевец, Велико Търново с Google Earth (22 юли 2012).
С използване на интерактивната бяла дъска учениците могат да изследват повърхността на Земята, да разкрият далеч повече, отколкото някога е възможно с един атлас на хартия или пластмасов глобус. Например, даден клас работи по тематична работна единица Антарктика. С помощта на GoogleЗемя Земята може да се завърти, да се покаже Антарктика от всеки ъгъл. Включването на подходящи слоеве разкрива изненадващо редица снимки и видеоклипове, които представят подробни познания за живота на замръзналия континент. Преди използването на инструментите от типа на GoogleЗемя учениците са се ограничавали до няколко снимки от книги или целия клас седи пасивно и гледа видео за Антарктика. При комбинирането на интерактивността на GoogleЗемя с физическата манипулация, възможна с интерактивната бяла дъска, учениците могат да се движат от място на място, да се фокусират върху интересни релефни форми, да мащабират, за да видят подробностите или да увеличат, за да имат голяма картина. Може да се завърти земното кълбо и да се сравни северния район на Арктика, виждайки как точно се различава от Антарктика на юг и как едната е континентална суша, докато другата е замръзнала ледена шапка. Възможно е също да се сравни едно и също място, но в различно време, например снимки от въздуха, направени през 1970 г. с настоящите сателитни изображения. Тези слоеве могат да се насложат един над друг, да се включват и изключват, за да се проучат възможните последици от изменението на климата.
Чрез гъвкавостта и дълбочината на данните, предоставени от инструментите на Google Земя се отварят изцяло нови възможности за класната стая. Любопитните и любознателните ученици са в състояние да посетят виртуално, да погледнат и може би да отговорят на своите въпроси, но вероятно ще възникнат и много други в процеса на обучение. Въпреки, че неструктурираното използване на GoogleЗемя може да е много забавно за учениците, те трудно биха извлекли максимална полза от него без подходящо ориентиране и мъдро напътстване от учител. Използването на GoogleЗемя в компютърна зала, в която всеки ученик разполага с компютър и лесно може да влезе свободно и да разгледа всичко интересно, не би могло да доведе учениците до необходимостта действително да учат. В много ситуации, използването на Google Земя и други инструменти, може да бъде много по-ефективно и ценно, когато се използва в група с помощта на интерактивна бяла дъска.
Оказва се, че в много случаи интерактивната бяла дъска не е просто алтернатива на всеки обучаван, който има достъп до собствения си компютър, но тя всъщност може да бъде много по-добра възможност за ефективно учене и преподаване в група.
GOOGLE SKETCHUP
[Mac/Windows/Linux — Free]
SketchUp е друг инструмент от Google, който работи добре чрез интерактивна бяла дъска. Основната му цел е създаване на 3D форми, които могат да бъдат манипулирани и да се местят в пространството. От прости предмети като кубчета, цилиндри и конуси до далеч по-сложни обекти като сгради и автомобили, SketchUp използва прост модел на екстрадиране на сложни 3D форми от най-обикновени 2D форми. Например, ако искаме да създадем цилиндър, трябва просто да начертае плосък кръг върху равнината (стъпка 1 на фиг. 2а) и след това да го издърпаме, за да му се даде височина (стъпка 2 на фиг. 2б).
Фиг.2а. Стъпка 1

Фиг. 2б. Стъпка 2
Другите форми се създават по подобен начин - чрез добавяне, премахване, отрязване на части, преместване и групиране, се създава сложна форма, такава каквато е необходима. Това е един лесен за разбиране метод за създаване на 3D форми, които по принцип трудно се изграждат с помощта на други методи.
Веднъж създадени във виртуалните пространства тези форми могат лесно да се навигират с курсора, така че с плъзгане около даден обект се дава възможност на зрителя да го види от всеки ъгъл и в различен мащаб. Виртуалните къщи могат да бъдат построени, виртуално проучени, мащабирани и да бъдат показани как изглеждат от улицата — има огромни възможности. На големия екран на интерактивната бяла дъска преобразуването в 3D пространството е много впечатляващ визуален ефект, който привлича вниманието на всеки, видял го за първи път.
Въпреки, че на учениците е много забавно да се научат да създават свои собствени 3D модели, едно от достойнствата в използването на инструменти като SketchUp са както учебни ситуации, в които учениците са в центъра, така и ситуации, в които учителят ръководи групата. В уроците по математика учителят може да използва SketchUp при изучаване на тела - да създава конуси и цилиндри, например; посочва ученик, който на дъската манипулира тези тела, да ги проучи от различни ъгли и гледни точки. Повърхността на обектите може да бъде създадена от различни симулирани материали. Например, даден цилиндър може да бъде направен от стъкло, което прави много по-лесно визуализирането му от всеки ъгъл. SketchUp също дава възможност 3D формата да се „среже“ по дадена равнина и така да се изследва напречното сечение на обекта. Много ученици трудно си представят пресечени тела, но сравнително лесно разбират подобни задачи, ако се използва манипулиране на виртуален модел.
Можем също сами да създаваме форми, има и голяма библиотека от предварително изградени модели, която е на разположение онлайн. SketchUp потребители от цял свят прекарват безброй часове в създаване на точни виртуални модели на сгради, мостове и др., построяват ги като мащабирани копия на реални сгради и мостове, а след това ги качват в онлайн галерията на Google. Една от основните цели на тези структури е да се допълнят картите на градовете в GoogleЗемя, тъй като има силна интеграция между тези два продукта. Това означава, че всеки един потребител може да разглежда онлайн галерията, да изтегли някой предварително вграден модел, да го отвори в SketchUp и след това да го изследва в 3D пространството. Например, група студенти може да изучава различните типове мостове, подпорни конзоли и инженерни принципи. С няколко кликвания могат да се изтеглят и изследват на интерактивната бяла дъска мостове като Sydney Harbour Bridge, Golden Gate Bridge и, London Bridge. Като се използва пръст или писалка структурите могат да се въртят и да се гледат от всички ъгли, да се увеличи мащаба, за да се разкрие проектирането на подпорните конзоли и греди и т.н. студентите могат да стоят на нивото на моста или да се издигнат до най-високата точка и да получат уникалната възможност да изследват моста по начин, който иначе не би бил възможен. Това е възможно само в 3D среда.
Точно както и при GoogleЗемя учениците могат сами да изследват света, SketchUp може да се използва за изучаване на обекти на голям екран от група ученици, ръководени от учител. Учениците с удоволствие отиват до дъската, движат 3D обектите и по този начин групата може да е силно ангажирана в учебния процес. Учителят подканва и провокира учениците с въпроси, ръководи обсъждане. Учениците и в други ситуации могат да обсъждат, взаимодействат и учат, но ситуацията на споделяне около екран, може да бъде много ефективна.
Отново трябва да подчертаем ролята на интерактивната бяла дъска и по-точно ролята на изключително въздействащата цифрова образователна среда, която тя създава, за ангажиране на учениците и превръщането им в любознателна група млади хора, ръководена от учител. Да сравним с алтернативните начини за провеждане на подобен урок: в компютърна зала това задание може да е много забавно, но с ниска степен на действително учене; в традиционна класна стая обикновено дейността ще се извърши на хартиен носител - с работни листи или статични постери. Нито една от тези ситуации не е за предпочитане. Интерактивната бяла дъска действа като проводник за свързване на учителя с учениците и така те споделят ученето по един категоричен, но и забавен начин.
SKYPE
[Mac/Windows/Linux—Free]
Skype е начин да се правят гласови и видео разговори между компютри. Също така се дава възможност за текстови съобщения между компютрите. И дори може да се осъществят гласови повиквания от компютър към истински телефон. Всичко това превръща Skype в изключително мощен инструмент за учене.
Класните стаи са обикновено места на относителна изолация; в тях учители и ученици работят всеки ден, опитвайки се да научат повече за реалния свят. Традиционният начин, по който се осъществява връзката с външния свят, е да се заведат учениците на екскурзия, да посетят места и така да получат възможност да видят живота извън класната стая. Алтернативният - светът идва при тях под формата на гост-лектор, които посещава училището. И двете възможности предлагат прекрасни условия за излизане извън стените на класната стая и често изграждат съществени части от ученическия опит в училище. Но това се случва един или два пъти годишно. Би било чудесно, ако можем по някакъв начин да показваме на нашите ученици големия свят, да ги срещаме с външни експерти по-редовно. Чрез Skype можем да направим това.
Skype не е някакъв софтуер, който се инсталира на всеки ученически компютър. Има много причини, поради които не е добра идея учениците да имат личен достъп до Skype. Все пак Skype може да се използва при работа в група чрез интерактивна бяла дъска. Използването на Skype от компютъра на учителя и проектиране на интерактивна бяла дъска открива невероятни възможности за свързване на класа с външния свят.
Например, ако в клас получим виртуално посещение от автор на книга. Учителят се свързва с автора предварително, за да уговори разговора. В определен момент учениците може да са пред интерактивната бяла дъска и да разговарят в реално време с автора. Авторът може да разказва за книгата си, за героите, за някои от своите идеи. Учениците могат да чуят и видят автора на екрана и най-важното, да задават въпроси и да разговарят с него или нея. Урокът се превръща в разговор, а не в лекция. Учениците могат да поискат разяснения относно сюжета, да дадат становище за някой герой или просто да споделят с автора своите преживявания. Авторът получава възможност да се свържете с читателите.
Възможността да се свържат директно с източника на информация като тази, е безценна за обучаваните:
- студенти по история могат да разговарят с учени, които са правили археологически изследвания на древния свят;
- студентите могат да правят бизнес проучвания като говорят с банкови мениджъри;
- студентите от спортните специалности могат да провеждат диалог с олимпийски атлети;
- студентите от художествените специалности могат да задават въпроси на практикуващи художници…
Възможностите са безкрайни. Skype може да се използва, за да се свържем с други класове; в съседния град; в държавата; в целия свят; с група ученици, работещи по проекти заедно чрез Интернет. Така се ангажират учениците и се привлича тяхното внимание. Движението (динамиката) е нещо повече от гласови съобщения, Skype може да поддържа видео връзка, ако участниците в разговора имат уеб камери на компютрите си. Така учениците могат да разговарят лице в лице със свои виртуални гости, да задават въпроси и обсъждат идеи, като виждат образа на госта върху интерактивната бяла дъска. Съществуват няколко допълнителни плъгин (plug-in) удобства на Skype, които позволяват разговорите да се записват като аудио файлове и така се отварят възможности за използване на тези интервюта в ученически мултимедийни продукти. Например, ако в урока се проведе разговор с художник, по-късно с помощта на записа може да се озвучи слайдшоу за работата на художника.
GEOGEBRA
[Mac/PC/Linux (Java based)—Free]
GeoGebra е безплатен динамичен софтуер за геометрия, който позволява на потребителя да влачи точки, линии, форми и криви с "мишка" по плоска декартова равнина. Всеки обект има както геометрично, така и алгебрично представяне в прозорци съответно алгебра и геометрия. Когато обектът е влачен в прозореца геометрия, алгебричното представяне също се променя. Тази възможност за визуално манипулиране на математически обекти е много подходяща за работа с интерактивна бяла дъска. Учениците могат да визуализират и разберат математически понятия по-ясно, защото имат възможност да изследват връзката между геометричното и алгебричното представяне на обект в динамика.
GeoGebra може да се използва за чертане на точки, линии, градиенти на линии, изследване на свойствата на триъгълници, многоъгълници, окръжности, доказване на теореми и така нататък. Тъй като математическите понятия може да бъдат сравнително абстрактни, някои ученици ги намират за трудно разбираеми и твърде често ги научават чрез рутинно запаметяване на формули, като не успяват да постигнат реално дългосрочно разбиране, макар че може и да преминат успешно теста в края. Силата на GeoGebra е, че позволява на учениците динамично да разследват математическите понятия в алгебричен и геометричен контекст. Учениците могат да променят формата или позицията на геометричен обект и едновременно да видят промяната в алгебричното им представяне, GeoGebra дава възможност на учениците да видят математически понятия в движение, което води до по-дълбоко разбиране от традиционния метод само на статични обекти на черната дъска.
Така например, може да се използва GeoGebra за изчертаване на триъгълник по три точки върху интерактивната бяла дъска и измерването на ъглите се показва в реално време, така че ако една от точките се премести, ъглите на дисплея се актуализират. Това може да бъде полезно при изучаване на понятия като остър или тъп ъгъл или да се помогне на учениците да разберат, че сборът на трите ъгли на един триъгълник е 180 градуса. Трите ъгли на триъгълника може да се покажат заедно с изчислената сума от тях, т.е. 180 градуса. Учениците движат точките на триъгълника по екрана и виждат, че когато измерванията на отделните ъгли се променят сумата 180 остава постоянна, така много лесно стигат до извода, че сборът от ъглите на триъгълника е 180 градуса. Така в движение учениците разбират, че това свойство е вярно за всеки триъгълник.
Учениците са в състояние да решават задачи от вида "какво ако" с идеи, които иначе биха били доста абстрактни за тях. Цял набор от математически понятия могат лесно да бъдат разгледани като се използват динамични графични начини, които не са били възможни с традиционната дъска за преподаване. GeoGebra дори позволява създаването на динамично променящи се контроли, които могат да бъдат прикрепени към конкретна променлива, като ъгъл или дължина. Това прави възможно да се създаде геометричен пример как се манипулират ключовите променливи, като просто се движат плъзгачи.

Фигура 3 Манипулиране на ъгли в реално време с GeoGebra
Разбира се, в урока трябва да се осигури много време за дискусии и задаване на въпроси от учениците, така че те да се чувстват ангажирани в ученето, а мъдрото ръководството на учителя е от решаващо значение за изучаването на понятия по математика. Интерактивната бяла дъска може да подпомогне учебния процес чрез предоставяне на голям интерактивен екран, на който активно се манипулират идеи, често доста абстрактни и трудни за разбиране от много ученици.
Инструменти като GeoGebra са идеален пример за това защо технологията интерактивна бяла дъска е подходяща за преподаване и учене на целия клас и защо с някои софтуерни приложения наистина се работи по-добре на големия екран.
GAPMINDER WORLD
[Mac/PC/Linux (Web 2.0, Flash-based)—Free]
Един от мощните начини, по които може да се стимулира интелектуалното мислене на учениците е чрез предоставянето на данни - понякога в доста големи количества. Някои от най-добрите учебни дейности може да се получат, когато учениците разполагат с необработените данни с цел да направят извод за това, какво могат да означават данните. Често трябва да се разглеждат причинно-следствените връзки или да се предвиди какво може да се случи, ако погледнем данните по малко по-различен начин.
Gapminder World е Flash-базиран онлайн инструмент, който съдържа огромен (умопомрачителен) размер необработени данни за света. Събрани от Организацията на обединените нации, той съдържа актуални статистически данни за населението, раждане, смърт и детска смъртност, производство на въглероден диоксид, доходите на глава от населението и така нататък; съдържа статистически данни за здравето на света, богатство и образование, включително подробни разбивки по възраст и пол. Въпреки че тази информация е изцяло свободно достъпна от ООН, без инструмент като Gapminder World ще бъде много трудно да бъде използвана. Публичното лице на Gapminder е професор по обществено здраве от Швеция на име Ханс Рослинг (Hans Rosling), който е направил редица кратки видеофилми, представящи много статистически истини за нашия свят и които могат да се използват с учебни цели в класната стая, оборудвана с интерактивна бяла дъска (Betcher and Lee, 2009, p. 98).
Технологиите компютърен облак (Cloud Computing) и интерактивна бяла дъска са компютърни ресурси на 21-ви век. Те променят начина, по който се използват инструментите за подкрепа и подобряване на обучението. Компютърните облаци и интерактивни бели дъски правят възможно учащите да си взаимодействат, да симулират, да си сътрудничат. Във време на виртуална симулация, взаимодействие в реално време и гъвкаво използване на ресурсите, тези инструменти осигуряват на учители и ученици възможност за творчество, иновации и ангажираност.

Фиг. 4. Компютърен облак (Cloud Computing)
Какво е компютърен облак (Cloud Computing)?
След като Ерик Шмидт (изпълнителен директор на Google) публично използва словосъчетанието "Cloud computing", чийто най-билзък превод на български език до английския оригинал означава "облачен начин на използване на компютрите", повечето технологични компании започват шеговито да се асоциират с облаци. Например компанията Амазон, позната предимно като Интернет книжарница, започна да продава услуга "Еластичен изчислителен облак", известна като Amazon EC2. Дава се възможност на компании, имащи нужда от Интернет платформи, които издържат на големи натоварвания, да наемат инфраструктура като услуга.
Друга известна в бизнеса за съхранение на данни корпорация Джунипер Нетуъркс (Juniper Networks Inc.) обяви че също пуска в експлоатация "комптърен облак" на име Стратус (Stratus). HP, Yahoo, Intel и няколко други компании обявиха, че работят по изследователска програма наречена OpenCirrus. Днес почти всяка сериозна технологична компания разработва свой собствен облачен компютърен проект. Въпреки това понятието облак (cloud) въобще не е ясно дефинирано. По време на конференция посветена на финансовите анализи в IT индустрията през септември 2008 г. изпълнителният директор на Oracle Лари Елисън акцентира на това, че Cloud computing въсщност е наименование на технологии, които са съществували преди да се появи понятието (Аврамов, 2009).
Според Д. Аврамов Cloud computing е начин на организация и работа на компютърните системи, при който компютърни ресурси като процесорно време, памет, дисково пространство и др., могат да бъдат динамично променяни (увеличавани) и предлагани на потребителя като услуга чрез Интернет. Тези ресурси обикновенно са резултат от действието на виртуализационни технологии (Virtualization) и този, които ги използва, независимо дали е отделен потребител или фирма, не е нужно да знае как работят дадените системи или технологии. Cloud computing е нов модел на създаване и използване на компютърните технологии, осъществен чрез Интернет, допълва авторът (Аврамов, 2009).
За разлика от традиционните информационни и компютърни технологии компютърният облак е нов модел за съхранение и споделяне на знание и информация. Програмите са виртуални и налични при възникване на необходимост. Променя се моделът за комуникация, софтуерът и достъпът до ресурси. Потребителите се ориентират към по-гъвкав и по-динамичен софтуер (Маринов, 2010).
Компютърният облак се отнася към широкоразпространените компютърни парадигми, в които влизат абстрактност, виртуализация, динамична разширяемост и управлявана компютърна мощ, дисково пространство, платформи и услуги и които се предоставят при поискване от външни клиенти по Интернет (по Blue and Tirotta, 2011). Може да включва блогове, социални мрежи (например Facebook) и wiki файлове. Сайтовете за социални контакти са онлайн хранилища на снимки, лични профили на физическите лица и техните приятели. Уики е онлайн сайт, информацията на който е гъвкава и динамична. Потребителите, които имат достъп до сайта са в състояние да качат връзки, изображения, документи и др. за споделено ползване, както е определено от собственика на сайта. Облачните услуги са възприети бурно в университетите и колежите тъй като преподавателите използват Web 2.0, за да подобрят обучението. Това драстично промени технологията за достъп, използване и връзка както вътре, така и извън учебните заведения. Все пак за училищата в САЩ достъпът до много Интернет ресурси е блокиран, за да се защитят образователните общности от вредни уеб ресурси. Следователно, студенти и преподаватели имат много ограничени възможности с виртуални, онлайн технологии.
Интерактивните бели дъски са алтернатива на онлайн виртуална технология. Те предлагат гъвкавост и виртуална интерактивност както в компютърните облаци, без да е необходим достъп до Интернет. Интерактивните дъски позволяват създаването на електронни документи, интерактивни калкулатори, карти, хронометри и видеофайлове за уроци. Употребата им се увеличава в колежите и университетите. Блогове, уикита, Google Docs, и интерактивни бели дъски са част от интегрираните инструменти в много курсове за подготовката на учители.
Вече разгледахме няколко приложения, но списъкът с програмните продукти, за които интерактивната бяла дъска работи добре в групова среда, може да бъде продължен. Тяхната ефективност в крайна сметка се свежда до: способността на учителите да използват интерактивността, присъща на софтуерните инструменти; умението да комбинират с техники на качествено преподаване, като например ефективно задаване на въпроси; доброто управление на групата. Расте броят на Web сайтовете, използващи технологии като Flash, Java и AJAX, за създаване на високоинтерактивни сайтове. Нoвата интерактивност прави възможно от технологията Web 2.0 да се осигури достъп до все по-разширяващ се набор от софтуерни инструменти, които работят изключително добре с интерактивната бяла дъска, използвайки нищо по-сложно от един уеб браузър. За много от софтуерни инструменти за интерактивна бяла дъска, това означава, че може да има Web 2.0 алтернатива на стандартната локално инсталирана програма (Betcher and Lee, 2009, p. 101).
Литература:
Аврамов Д. (2009) Интернет в облаците. Какво пък значи това? - Business Post http://news.bpost.bg/story-read-19745.php, 2009.
Георгиева-Лазарова, С. Интерактивната бяла дъска в обучението. - АСТАРТА, Пловдив, 2012, с. 156.
Георгиева-Лазарова С. Обучение в дигитална среда. - Университетско издателство "Св. св. Кирил и Методий", Велико Търново, 2012.
Маринов Р. (2010) Нови комуникационни архитектури - информационни данни и компютърен „облак”. Годишник на департамент „Масови комуникации”, Нов български университет, http://ebox.nbu.bg/mk10/index2.php?id=ne2/a/5.Rusi_Marinov_red.htm, 2010.
Betcher C., Lee M. (2009) The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. - Australian Council for Educational Research Ltd (ACER Press), Victoria, Australia, 2009, p. 154.
Blue E. and Tirotta R. (2011) The Benefits & Drawbacks of Integrating Cloud Computing and Interactive Whiteboards in Teacher Preparation. - TechTrends • May/June 2011, Volume 55, Number 3, p. 31-39.